Fa En دوشنبه 31 تیر 1398 ساعت 23 و 15 دقیقه

تعریف دقیق مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM

تعریف دقیق مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM

دوشنبه 22 شهریور 1395
rojand

ارتباط با مشتریان یک راهبرد تجاری جهت انتخاب و مدیریت مشتریان برای بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت و همچنین فروش در دراز مدت است. تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM ، استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است که فناوری، فرآیندها و تمامی فعالیتهای کسب و کار را حول مشتری یکپارچه می‌سازد. در اینجا لازم میدانیم با نرم افزار مدیریت مشتریان رایگان CRM بیشتر آشنا شوید.

 

تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM

 

در تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM مجموعه کاملی از فرآیندها و تکنولوژی‌ها برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و دست اندرکاران کسب و کار در بازاریابی، فروش و خدمات، صرف نظر از نوع مسیرهای ارتباطی با مشتریان.

مدیریت ارتباط با مشتری یک نظام اطلاعاتی یک پارچه است که برای برنامه ریزی، زمان‌بندی و کنترل فعالیت‌های قبل و بعد از فروش سازمان و با هدف توانمند سازی مشتریان جهت تعامل با سازمان از طریق ابزارهای متعددی چون وب سایت، تلفن و غیره به کار می‌رود.

 

تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM

 

عبارت مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM از اوایل دهه نود میلادی وارد حوزه مدیریت و بازاریابی شده است. بررسیها نشان می دهد که این اصطلاح تقریبا از زمانی که توماس سیبل، مدیر و مالک Siebel Systems عنوان « مدیریت ارتباط با مشتری » را در مورد نرم افزار تولیدی خود به کار برد، به تدریج درادبیات مدیریت و بازاریابی رایج شد.

 

هنوز در مورد تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM یا Customer Relationship Management ، اتفاق نظری وجود ندارد. بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی اطلاعات ، CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری را مجموعه نرم افزارها یا خدماتی میدانند که به اتوماسیون بازاریابی، فروش و خدمات کمک می کند. CRM با این تعریف، تا حد زیادی به حوزه ی تکنولوژی نزدیک می شود.

 

بخش دیگری از فعالان حوزه مدیریت، تاکید داند که تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM  « مدیریت ارتباط با مشتریان » نگرشی با تأکید بر ایجاد، حفظ و توسعه و تعمیق رابطه با مشتریان است و در این نگرش، ممکن است از تکنولوژی های روز استفاده بشود یا نشود. حتی کتابهایی در حوزه CRM « مدیریت ارتباط با مشتریان » وجود دارند که برای تأکید به جنبه های مدیریتی در مدیریت ارتباط با مشتری، هیچگونه اشاره جدی به امکان استفاده از تکنولوژی در این حوزه نکرده اند. این افراد، تعریف سابقه تاریخی CRM و مدیریت ارتباط با مشتری را با جملات پیتر دراکر آغاز میکنند: هدف هر کسب و کاری، ایجاد و نگهداشتن مشتری است.

 

این نوع از بحثها در خصوص تعریف ارتباط با مشتریان یا CRM در حدی جدی است که بسیاری از کتابهای حوزه مدیریت ارتباط با مشتری، برای تأکید بر میانه رو بودن، چنین عناوینی را در توضیحات خود به کار می برند: CRM – A Balanced Approach  یا مدیریت ارتباط با مشتری با نگاهی متوازن و توجه همزمان به جنبه های مدیریتی و جنبه های تکنولوژیک.

 

 

تعداد بازدید : 707

ثبت نظر

ارسال