زبان Fa En چهارشنبه 7 آبان 1399 ساعت 10 و 29 دقیقه

تعریف مجدد دانش مدیریت پروژه در فرآیندهای گروه

مدیریت پروژه|مدیریت پروژه چیست|انواع مدیریت پروژه|تعریف مدیریت پروژه

مدیریت پروژه یکی از مسائل مهم در انجام پروژه ها است که فرآیندهای شروع، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و نظارت و اتمام پروژه را شامل می شود. انجام درست این موارد و فرآیندهای مربوط به آن بر جنبه های مختلف پروژه تاثیر بسزایی می گذارد. در این مقاله به بررسی نحوه موفقیت پروژه ها با انجام این موارد، پرداخته ایم.

سه شنبه 20 اسفند 1398 ساعت 17:33

به طور کلی، پروژه ها به پنج گروه از فرآیندها نیاز دارند که شامل شروع، برنامه ریزی، اجرا، نظارت، کنترل و پایان است. این موارد به عنوان فرآیندهای گروه شناخته می شوند. اگرچه عوامل دانش مدیریت پروژه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، این شکل از مدیریت فرآیند اغلب برای مدیران و اعضای تیم که به تازگی شروع به کار در پروژه ای جدید کرده اند، گیج کننده و سخت باشد. در این مقاله مروری کلی در مورد این فرآیند و چگونگی موفقیت آنها در پروژه ها ارائه شده است.

 

معرفی فرآیندها و زمینه های دانش مدیریت پروژه

 

برنامه توسعه مدیریت پروژه، شامل ابزار مورد نیاز فرآیندهای مدیریت پروژه است که این ابزار دستورالعمل ها، روش های پیشنهادی، اصول استاندارد و اصطلاحات رایج برای مدیریت پروژه ها را تشکیل می دهند.

مفاد مدیریت پروژه در ابتدا در سال 1996و در کتابی به عنوان راهنمای مدیریت پروژه چاپ شد. ویرایش ششم این راهنما در سال 2017 منتشر شد و چاپ هفتم آن در سال 2023 تخمین زده می شود.

راهنمای مدیریت پروژه، رویکرد مبتنی بر فرآیند در مدیریت پروژه را در بر می گیرد. این راهنما مدیریت پروژه را به 49 فرآیند تجزیه می کند که حوزه های دانش نیز در آن قرار می گیرند.

به این فرآیندها به عنوان کاری که باید انجام دهید و به زمینه های دانش به عنوان آنچه باید بدانید، نگاه کنید. این موارد در قالب یک ماتریس جمع می شوند و 49 فرآیند مجزا را در بر می گیرند. فرآیندها با هر گروهی متصل می شوند؛ به گونه ای که هر 49 فرآیند تحت نظر یک حوزه دانش و گروه فرآیند، قرار می گیرند.

 

مدیریت پروژه

 

گروه های دانش مدیریت پروژه چیست؟

 

گستره مدیریت پروژه عبارت است از:

  1. شروع و راه اندازی: فرآیندهای مورد نیاز برای راه اندازی یک پروژه جدید یا مرحله ای جدید از پروژه
  2. برنامه ریزی: فرآیندهای مربوط به تعریف و برنامه ریزی پروژه و همچنین تعیین نحوه اجرای آن
  3. اجرا: فرآیندهای مربوط به تکمیل فعالیت ها و انجام وظایف پروژه
  4. نظارت و کنترل: فرآیندهایی که تمام موارد ردیابی، نظارت، گزارش دهی، کنترل عملکرد و پیشرفت پروژه را در بر می گیرد.
  5. اتمام: فرآیندهای مورد نیاز برای تکمیل و نهایی کردن یک پروژه یا مرحله ای از پروژه

شروع و راه اندازی

به طور کلی، وقتی پروژه ای به طور رسمی تصویب می شود و به مدیر پروژه اختصاص می یابد، فرآیند شروع، فعالیت خود را آغاز می کند. این گروه شامل دو فرآیند اصلی، تدوین منشور پروژه و شناسایی ذینفعان آن است.

نتایج این گروه از دانش مدیریت پروژه، شامل سند منشور پروژه و ثبت ذینفعان است. ثبت نام سهامداران موارد مختلفی را مشخص می کند. به عنوان مثال، لیست سهامداران پروژه، سهم هر کدام و انتظار آنها در رابطه با ارتباطات را مشخص می کند.

منشور پروژه بایستی شامل پرونده تجاری برای پروژه مورد نظر باشد(چرا باید به اتمام برسد). این مورد همچنین سطحی عالی از دامنه پروژه، تحویل و اهداف آن را نشان می دهد. به طور معمول، منشور پروژه شامل موارد زیر است:

  • منابع مورد نیاز
  • سهام داران کلیدی
  • جدول زمانی مناسب با نقاط عطف
  • تخمین حداکثر هزینه
  • هرگونه خطرات و مشکلات احتمالی

برنامه ریزی

گروه برنامه ریزی بزرگ ترین گروه از مدیریت پروژه است که در مجموع، از 24 فرآیند تشکیل شده است. این گروه از فرآیندها به شما در برنامه ریزی دقیق کل پروژه با جزئیات که شامل دامنه، برنامه و بودجه، عملکرد سهامداران است، کمک می کند. نتیجه اصلی این مرحله از برنامه ریزی، یک برنامه مدیریت پروژه است.

این مرحله در پروژه های بزرگتر ممکن است شامل مراحل اضافی باشد. برای پروژه های کوچکتر، فرآیندها به صورت جداگانه یا با هم انجام می شوند. برنامه ریزی در دانش مدیریت پروژه  یک "سند زنده" است، که با تغییر در کل پروژه، به روز می شود.

اجرا

گروه اجرایی مرحله ای است که بیشتر اقدامات روی یک پروژه اتفاق می افتد. همچنین در آن بودجه بیشتری مصرف شده و تحویل واقعی پروژه انجام می شود.

فرآیندهای اجرا شامل ده فرآیند دانش مدیریت پروژه  است. این امر در درجه اول در مدیریت فعالیت ها و وظایف پروژه متمرکز است. همچنین در پیشرفت در حال وقوع، ارتباطات، پاسخگویی به ریسک و ذینفعان نیز دارای نقش است.

مهم ترین وظیفه مدیر پروژه در این مرحله، هدایت و مدیریت دانش پروژه(مستندات مورد نیاز، جلسات و موارد آموزشی) است. سایر وظایف شامل دستیابی به منابع پروژه، توسعه و مدیریت تیم پروژه و ارتباطات است.

کنترل و نظارت

گروه نظارت و کنترل شامل 12 فرآیند پروژه است. این فرآیندها در کل پروژه اتفاق می افتد و برای اطمینان از نظارت کافی وجود دارد. این مورد همچنین به شناسایی و کاهش هرگونه مسائل احتمالی کمک می کند.

گاهی اوقات ممکن است موارد غیر منتظره در چرخه انجام پروژه به وجود آید. فرآیندهای موجود در این گروه به شما در به روز رسانی برنامه، تغییر فعالیت های تیم و متعادل سازی وظایف کمک می کنند. یکی از موارد اساسی در این گروه، نظارت بر کار پروژه است. این امر نیاز به نظارت کلی پروژه و جنبه های اصلی آن دارد. این مورد در کاهش و محدود کردن خطاهای پروژه بسیار موثر است. از نرم افزار مدیریت پروژه برای نظارت و گزارش پیشرفت نیز، استفاده می شود.

اتمام

این مورد از دانش مدیریت پروژه، تنها شامل یک فرآیند اصلی است و آن هم پایان و خاتمه پروژه یا مرحله مورد نظر است. این فرآیند شامل اطمینان مشتری و تحویل پروژه است. مستندات باید تکمیل و ذخیره شود و به مراجع مربوطه تحویل داده شود.

 

مدیریت فرایند

 

فرآیندهای خود را با Wrike انجام دهید

روش های زیادی برای دانش مدیریت پروژه و سازماندهی وظایف وجود دارد. با گذشت زمان، افراد متوجه شدند که رویکردی ساختار یافته برای پروژه، عملکرد خوبی ندارد. گاهی اوقات، روش های بهتری برای انجام این کار وجود دارد. بنابراین، انتخاب نرم افزاری که از روش انجام پروژه شما پشتیبانی کند، برای حصول موفقیت ضروری است.

نرم افزار Wrike به گونه ای طراحی شده است که به شما در انجام فرآیندهای دانش مدیریت پروژه، کمک می کند.

تعداد بازدید : 93

ثبت نظر

ارسال